دیابت و بهداشت دهان
آوریل 29, 2021
فلوراید چیست

فلوراید چیست ؟

در پاسخ به فلوراید چیست از فلوراید معمولا در دندانپزشکی برای تقویت مینای دندان که لایه خارجی دندان است مورد استفاده قرار می گیرد.

فلوراید یک ماده معدنی است که در استخوان ها و دندان های شما یافت می شود. همچنین به طور طبیعی در آب، خاک، گیاهان، سنگ ها و هوا وجود دارد. از این ماده معمولا در دندانپزشکی برای تقویت مینای دندان که لایه خارجی دندان است مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده معدنی مانع از تشکیل حفره در دندان ها می شود. همچنین در ایالات متحده و بسیاری از کشور ها به مقدار ناچیزی به آب اضافه می شود و این فرایند را فلوراسیون می نامند.

فلوراید برای چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

فلوراید باعث کاهش علائم پوسیدگی دندان ها می شود.

به توصیه بهترین دندانپزشک تهران دکتر سجاد جعفری فلوراید عمدتا برای بهبود سلامت دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در محصولات مرتب با دندان مانند خمیر دندان ها و دهان شویه ها عمدتا فلوراید وجود دارد که از ایجاد حفره روی دندان جلوگیری می کند. از فلوراید در تصویر برداری پزشکی مانند اسکن ها به عنوان یک عامل تمیز کننده استفاده می شود. همچنین در ساخت محصولات تفلون، فولاد و آلومینیوم و در تهیه آفت کش ها به کار می رود.

مزایای استفاده از فلوراید چیست؟

فلوراید برای دندان ها فواید زیادی دارد که از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تقویت مینای دندان هایی که ضعیف شده اند.
  • جلوگیری از دست رفتن مواد معدنی مینای دندان
  • کاهش علائم پوسیدگی دندان ها
  • جلوگیری از رشد باکتری های مضر در دهان

توجه داشته باشید که وجود باکتری ها در دهان سبب می شود باکتری کربوهیدرات و قند ها را تجزیه کند  و این امر سبب تولید اسید می شود که این اسید ها مواد معدنی مینای دندان را از بین می برد. در نتیجه این امر مینای دندان ضعیف می شود و احتمال تشکیل حفره و پوسیدگی دندان زیاد می شود.

فلوراید به بازسازی دندان ها و از بین بردن علائم اولیه پوسیدگی کمک می کند. بر اساس گزارشات موجود در نتیجه استفاده از این ماده در خمیر دندان ها و سایر محصولات پزشکی میانگین تعداد دندان های از دست رفته یا پوسیده در کودکان 12 ساله در ایالات متحده از اواخر دهه 1960 تا دهه 1990، 68 درصد کاهش پیدا کرد.

آیا مصرف فلوراید عوارض جانبی دارد؟

در حالی که این ماده یک ماده طبیعی است اما استفاده بیش از حد آن می تواند سبب ایجاد عوارض جانبی شود. فلوروز دندان مشکلی است که برای کسانی که دندان آن ها هنوز ظاهر نشده است و در زیر لثه ها قرار دارد اما فلوراید زیاد مصرف می کنند رخ می دهد. این امر منجر به تشکیل لکه های سفید روی دندان ها می شود. به غیر از ایجاد لکه های سفید علامت دیگری ظاهر نمی شود.

این عارضه در کودکان زیر 8 سال که هنوز دندان دائمی ندارند رخ می دهد. معمولا در نتیجه بلعیدن خمیر دندان یا نوشیدن آبی با فلوراید بالا رخ می دهد بنابراین لازم است مسواک زدن کودک تحت نظارت قرار بگیرد تا خمیر دندان توسط کودک بلعیده نشود. فلوروز اسکلتی مانند فلوروز دندان به جای دندان ها استخوان را درگیر می کند و علائم اولیه آن شامل درد و سفتی مفصل است که در نتیجه مصرف بیش از حد این ماده رخ می دهد.

بهترین دندانپزشک تهران | بهترین دکتر ایمپلنت دندان تهران | هزینه لمینیت دندان تهران | بهترین دندانپزشک زیبایی تهران | ایمپلنت دندان در سعادت آباد | دکتر سجاد جعفری