فلوراید دوست یا دشمن
مراقبت های دندانپزشکی کودکان
آگوست 31, 2021
جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یک روش جراحی برای برداشتن یک یا چند دندان عقل است – چهار دندان بزرگسال دائمی که در گوشه های عقب فک شما در بالا و پایین قرار دارند.

اگر یک دندان عقل جایی برای رشد نداشته باشد  (دندان عقل نهفته) نامیده می شود ، در نتیجه درد ، عفونت یا سایر مشکلات دندانی ، و به احتمال زیاد به کشیدن یا جراحی  احتیاج دارید. کشیدن دندان عقل ممکن است توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام شود.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی آینده ، برخی از دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان توصیه می کنند که دندان عقل کشیده شود حتی اگر دندان های نهفته در حال حاضر مشکلی ایجاد نکنند.

دندان های عقل یا دندان های آسیای سوم ، آخرین دندان های دائمی هستند که در دهان ظاهر می شوند . این دندانها معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند.

بسیاری از افراد به دلیل جا نداشتن در فک دارای دندان عقل نهفته می شوند  دندان هایی که فضای کافی برای بیرون آمدن به دهان یا رشد طبیعی نیاز ندارند. دندان عقل نهفته ممکن است فقط تا حدی رویش کند یا اصلاً بیرون نیاید.

یک دندان عقل نهفته ممکن است:

• با زاویه نسبت به دندان بعدی رشد کنید (دندان مولر دوم)
  • با زاویه نسبت به پشت دهان رشد کنید
  • مانند دندانهای دیگر  در استخوان فک ، در زاویه قائم با دندانهای دیگر رشد کنید
  • مانند دندان های دیگر مستقیم بالا یا پایین بروید اما در استخوان فک حبس کنید
  • مشکلات دندان عقل نهفته

پیش بینی مشکلات آینده با دندان عقل نهفته دشوار است. با این حال ، ممکن است این چنین مشکلاتی را به وجود آورد :

• دندان عقل بدون علائم هنوز هم می تواند بیماری را در خود جای دهد.
  • اگر فضای کافی برای رویش دندان وجود نداشته باشد ، دستیابی به آن و تمیز کردن صحیح آن معمولاً دشوار است.
  • عوارض جدی با دندان عقل در بزرگسالان جوان کمتر اتفاق می افتد.
  • بزرگسالان مسن ممکن است با مشکل جراحی و عوارض بعد از جراحی مواجه شوند.

دندانپزشک ممکن است این روش را در مطب انجام دهد. با این حال ، اگر دندان شما به شدت تحت تأثیر قرار گرفته یا اگر کشیدن آن نیاز به یک روش جراحی عمیق دارد ، ممکن است دندانپزشک شما را به یک جراح دهان و دندان پیشنهاد کند. علاوه بر ایجاد بی حسی در ناحیه با بی حسی موضعی است  ، جراح ممکن است آرام بخشی را برای شما فراهم کند تا در هنگام انجام عمل راحت تر باشید.

سوالاتی که ممکن است بخواهید از دندانپزشک یا جراح دهان خود بپرسید عبارتند از:

چه تعداد دندان عقل باید برداشته شود؟
چه نوع بیهوشی دریافت می کنم؟
انتظار دارید که روند کار چقدر پیچیده باشد؟
چه مدت احتمال دارد که این روند ادامه یابد؟
آیا دندان عقل نهفته باعث آسیب به دندان های دیگر شده است؟
آیا خطر آسیب عصبی وجود دارد؟
بعداً به چه درمان های دندانی دیگری ممکن است نیاز داشته باشم؟
چه مدت طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد و به فعالیت طبیعی خود برگردد

آماده شدن برای جراحی کشیدن دندان عقل تقریباً همیشه به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود. این بدان معنی است که شما همان روز به خانه می روید.

شما در مورد اینکه قبل از جراحی و روز جراحی برنامه ریزی شده خود باید چه کاری انجام دهید ، از کارکنان بیمارستان یا کلینیک دندانپزشکی دستورالعمل دریافت خواهید کرد.

در حین کشیدن دندان عقل ، دندانپزشک یا جراح دهان:

برشی در بافت لثه ایجاد می کند تا دندان و استخوان را در معرض دید قرار دهد استخوانی را که دسترسی به ریشه دندان را مسدود می کند از بین می برد اگر جدا کردن دندان تکه تکه باشد ، دندان را به چند قسمت تقسیم می کند
دندان را از بین می برد
ناحیه دندان برداشته شده از هرگونه بقایای دندان یا استخوان را پاک می کند برای  ترمیم زخم را بخیه می زند ، اگرچه این همیشه لازم نیست برای کنترل خونریزی و کمک به تشکیل لخته خون ، روی محل استخراج گاز زده می شود
بعد از عمل بیهوشی عمومی دریافت می کنید ، پس از انجام این عمل به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. اگر بیهوشی موضعی دارید ، زمان بهبودی کوتاه مدت شما احتمالاً روی صندلی دندانپزشکی است.

همانطور که از جراحی خود بهبود می یابید ، دستورالعمل های دندانپزشک خود را در مورد موارد زیر دنبال کنید:

خون ریزی. مقداری از خون پراکنده ممکن است اولین روز پس از برداشتن دندان عقل باشد. سعی کنید از تف زیاد خودداری کنید تا لخته خون را از جای خود خارج نکنید. طبق دستور دندانپزشک یا جراح دهان ، گاز را روی محل جراحی جایگزین کنید.
مدیریت درد. شما ممکن است بتوانید با داروهای مسکن بدون نسخه ، مانند استامینوفن (تایلنول ، دیگران) یا داروهای مسکن تجویز شده از دندانپزشک یا جراح دهان ، درد را مدیریت کنید. اگر در طی عمل استخوان برداشته شده باشد ، می توان از داروهای تجویز شده درد استفاده کرد. نگه داشتن یک بسته سرد روی فک نیز ممکن است درد را تسکین دهد.
تورم و کبودی. از بسته یخ به دستور دندانپزشک یا جراح خود استفاده کنید. هر گونه تورم در گونه های شما معمولاً طی دو یا سه روز بهبود می یابد. رفع کبودی ممکن است چند روز بیشتر طول بکشد.
فعالیت. پس از جراحی ، قصد داشته باشید تا پایان روز استراحت کنید. روز بعد فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید ، اما حداقل به مدت یک هفته از انجام فعالیت های شدید که منجر به از بین رفتن لخته خون از پریز می شود خودداری کنید.
نوشیدنی ها بعد از جراحی آب زیادی بنوشید. در 24 ساعت اول نوشیدنی های الکلی ، کافئین دار ، گازدار یا گرم مصرف نکنید. حداقل یک هفته با نی نوش جان نکنید زیرا عمل مکیدن می تواند لخته خون را از سوکت خارج کند.
غذا. در 24 ساعت اول فقط غذاهای نرم مانند ماست یا سیب سیب بخورید. وقتی می توانید غذاهای نیمه نرم را تحمل کنید ، شروع به خوردن کنید. از غذاهای سفت ، جویدنی ، گرم یا ادویه دار که ممکن است در حفره آن گیر کرده یا زخم را تحریک کنند ، خودداری کنید.
دهان خود را تمیز کنید. در طی 24 ساعت اول بعد از جراحی مسواک نزنید ، دهان خود را بشویید ، تف کنید یا از دهان شویه استفاده کنید. به طور معمول به شما گفته می شود بعد از 24 ساعت اول مسواک زدن را از سر بگیرید. هنگام مسواک زدن به آرامی در نزدیکی زخم جراحی قرار بگیرید و هر دو ساعت و بعد از غذا به مدت یک هفته دهان خود را با آب نمک گرم بشویید
مصرف دخانیات. اگر سیگار می کشید ، حداقل 72 ساعت پس از جراحی این کار را نکنید – و در صورت امکان بیشتر از آن صبر کنید. اگر تنباکو می جوید ، حداقل یک هفته از آن استفاده نکنید. استفاده از محصولات دخانیات پس از جراحی دهان می تواند بهبودی را به تأخیر بیندازد و خطر عوارض را افزایش دهد.
بخیه ها ممکن است بخیه هایی داشته باشید که در عرض چند هفته حل شده و یا اصلاً بخیه نداشته باشید. اگر بخیه های شما باید برداشته شود ، برای بیرون آوردن آنها قرار ملاقات بگذارید.
چه موقع با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید
در صورت مشاهده علائم یا نشانه های زیر ، که می تواند عفونت ، آسیب عصبی یا عارضه جدی دیگر را نشان دهد ، با دندانپزشک یا جراح دهان تماس بگیرید:

مشکل در بلع یا تنفس
خون ریزی بیش از حد
تب
درد شدید با داروهای مسکن تجویز نمی شود
تورم که پس از دو یا سه روز بدتر می شود
طعم بد دهان با شستشو با آب شور از بین نمی رود
چرک داخل سوکت می شود یا از آن خارج می شود
بی حسی مداوم یا از دست دادن احساس
خون یا چرک در ترشحات بینی

بهترین دندانپزشک تهران | بهترین دکتر ایمپلنت دندان تهران | هزینه لمینت دندان تهران | بهترین دندانپزشک زیبایی تهران | ایمپلنت دندان در سعادت آباد